Oldtimers en milieu

Geen ander onderwerp in de tweetakt wereld levert zo vaak discussie op als de tweetakt mengsmering verhouding. Op rondritten zie je regelmatig met diverse merken bromfietsen ouderwetse smeerders van 1:25 in de blauwe rook van hun brommer staan. Zij realiseren zich niet wat voor schadelijke rook er uit hun uitlaat komt. Deze groep tweetakt rijders houdt, ten onrechte, vast aan de smering voorschriften van 50 jaar geleden.  De kwaliteit van de gebruikte oliën liet in de jaren ’60 geen hogere mengsmering verhouding toe dan 1:25.

 

Moderne mengsmering

De moderne mengsmering oliën zijn zo goed, dat er zonder probleem 1:50 gesmeerd kan worden. Er zijn Zündapp eigenaren die zelfs 1:60 of nog hoger smeren. In de tachtiger jaren schreef Zündapp GmbH al een mengverhouding voor van 1:50.
Het milieu wordt met deze mengverhouding gespaard en ook als tweetaktrijder hebben wij daar voordeel van. We mogen de milieuorganisaties niet in de kaart spelen door te vet te smeren en grote blauwe walmen te gaan produceren. Een mengverhouding van 1:50 is ook een goed argument om de discussie met deze organisaties aan te gaan, want met een juiste afstelling én 1:50 is het walmen bijna te verwaarlozen en prettig voor de achterop rijders. Het verbrandingsmoment van de benzine wordt met een te vette smering omlaag gebracht, reden te meer om de verhouding 1:50 aan te houden.

Tijdens enkele oldtimer bromfietsritten maken we regelmatig het volgende tafereel mee. Bij een benzinepomp wordt de brommer getankt en vervolgens gaat er lukraak een scheut olie uit een grote flacon in de tank. Gevolg is een grote wolk van onverbrande brandstof.
Onze tweetakt ligt momenteel in de publieke opinie onder het vergrootglas en het helpt de mogelijke besluitvorming bij de beleidsmakers in Den Haag niet als sommige liefhebbers op hun oldtimer rokend over de weg gaan. Even bot geformuleerd: Je verpest het voor andere oldtimer liefhebbers.

  1. Een te grote hoeveelheid olie verhoogt het risico van vet slaan van de bougie, zodat deze niet meer wil vonken.
    Hopelijk heb je dan goede wandelschoenen aan..
  2. Ook kan de isolerende werking van het porselein teniet worden gedaan.
  3. De uitlaat slaat eerder dicht en de motorprestatie zal dan drastisch afnemen.
  4. Te veel aan mengolie doet het octaangetal dalen en de prestatie verminderen.
  5. Niet “nog even een extra scheutje olie” in de tank doen.
  6. Houd gewoon 10 liter benzine aan en 200 ml olie er bij. Er zijn handige kleine flesjes op de markt.

Natuurlijk is 95% van de tweetaktrijder verstandig en ervaren en mengt 1:50 of zelfs 1:60. Meng je 1:25 en ben je bang voor schade, dan is de motor niet goed voor elkaar en hij presteert ook minder. Eigenwijs zijn is leuk, maar in dit geval niet handig voor het algemeen toekomstbeeld van de tweetaktrijder.

Dit artikel is opgesteld door Jan Janssen.