Baksteenformatie (of rij-positie in het wegvak):
Dit is zowel de plaats in het wegvak als de onderlinge afstand 
a) Door een wisselende positie van de bromfietsen in het wegvak (baksteenformatie) wordt de reactie afstand dubbel zo lang en kan de groep toch een relatief totale lengte aannemen. Dus het geeft iedere bromfiets de dubbele reactietijd
b) Als een lid dus regelmatig van plaats wisselt – zonder reden – beïnvloed hij dus de mogelijkheden en daarmee de veiligheid van de rijder achter hem. Baksteenformaat is dus een veiligheidsmaatregel!!
c) Bij het “in baksteenformatie rijden” kiest iedere rijder zijn op het linker- of rechter deel van het wegvak. Dit is altijd schuin achter de rijder ervoor. De 2e rijder van de groep (achter de voorrijder) bepaalt of hij links of rechts rijdt en houdt dit vast!
d) Het rijden in de groep gebeurt dus in baksteenformaat. Alleen op smalle wegen is dit minder goed mogelijk. Echter het begrip “positie op de weg” kan WEL uitgevoerd worden, alleen minder breed. De veiligheid in de groep en onderlinge afstand tussen de bromfietsen is hiervan mede afhankelijk!!
e) Ook bij het aankomen bij kruisingen e.d. houdt men deze positie vast. Dus niet van rechts naar links om beter te kijken!! Een botsing met de bromfiets erachter is dan snel gebeurd!!!
f) De afstand in baksteenformaat is heel makkelijk te controleren. Als je in de spiegels van de bromfiets van degene die schuin voor je rijdt, ZIJN GEZICHT KUNT ZIEN, weet je dat je op de goede afstand zit
g) Hou de 2 rijseconden richtlijn aan t.o.v. de in lijn voor je rijdende bromfiets. Bij kleinere afstanden wordt de veiligheid minder!!
1 seconde, onderling aan te houden afstand, in meters uitgedrukt bij: - 30 km/uur = 8 meter - 35 km/uur = 9,7 |