Restauratie  JUNCKER QUICKSTAART   bouwjaar 1962

 

 

Op 2 September 2005 heb ik gekocht in Tegelen  een Juncker Quickstaart.

Ik kocht hem eigenlijk alleen voor de motorblok die ik op dat moment kon gebruiken.

De eigenaar wilde hem eigenlijk in de oud ijzer bak gooien  aangezien het niet meer was als een hoop oud ijzer.

Toen ik hem op had gehaald  en eens goed had bekeken  wist ik eigenlijk niet wat ik had gekocht  ik ben toen eens gaan zoeken op Google  en zo ben ik er achter gekomen dat het een hele zeldzame bromfiets is.

de Juncker Quickstaart is in Nederland gebouwd met onderdelen die over waren van de Magneet Globemaster die is gebouwd in het jaar 1961  en zodoende is de Juncker van 1962.

Zoals op de foto te zien is was hij  op verre na kompleet.

Maar de zeldzame delen  zoals het geel plaatje en de aluminium kapjes waren aanwezig.

De zijkappen en de kettingkast  de koplamp en kuipglas waren er niet bij .

Ik ben toen maar gaan zoeken voor onderdelen   en ben er achter gekomen dat dit geen makkelijke opgave is.

Eerst maar in Maastricht een Magneet Globemaster  bij gekocht.

Eigenlijk alleen voor de wielen  aangezien het achter wiel niet origineel was.

Van deze brommer heb ik ook nog het kuipje omgewisseld  en de  koplamp  en het spatbord stangetje.

En toen heb ik de Globemaster maar weer verkocht.

Het begin was er dacht ik, maar na een jaar zoeken had ik nog geen onderdelen  er bij.

Toen nog maar een Magneet bij gekocht  wel een dames model  maar wel met de originele ketting kast er op en het zeldzame chroom stripje voor op het gele plaatje.

En daarna heb ik de Magneet maar weer verkocht .

Het was toen alleen nog maar zoeken naar een de zijkappen  en het kunststof glas voor op het kuipje.

Na lang zoeken kon ik 1 linker zijkap kopen via Marktplaats.

Ik heb toen maar een advertentie gezet  en na zowat 1 jaar reageerde een man uit Rotterdam .

Hij had een rechter kap  en zocht een linker

Maar hij had wel een set  zeer mooie na gemaakte kappen  en wilde die wel ruilen als hij de originele kreeg .

 Dus ik had  een linker en een rechter kap 

Ik had hem bijna bij elkaar alleen nog het kuipglas  dat heb ik via Marktplaats ook nog weten te vinden .

 

En toen ben ik eens gaan kijken naar de blok  aangezien er een Sachs blok onder zit en daar nog wel onderdelen van te vinden zijn was dat geen probleem dacht ik.

Zo zag de blok ervan binnen  in het geheel uit   dus maar eerst eens schoon maken voor ik verder kon gaan met het laten lopen van de blok .

 

Nu zijn we dan zowat twee jaar verder en de Juncker begint weer op een brommer te lijken.

 

 

 

 

Eerst maar eens enkele kilometers rijden .

Dan gaat hij voor  2 jaar de zolder op hij is  immers toch compleet.

In de zomer van 2009  word hij van de zolder af gehaald en word er begonnen met  uit elkaar draaien.

 

 

 

De buddy heb ik maar als eerste weg gebracht voor opnieuw te bekleden dat was wel nodig zo te zien.

 

 

Hierna maar aan de rest verdergegaan.

.

 

Eerst hebben we van alle onderdelen foto,s gemaakt zodat we ook konden achterhalen waar de biezen hebben gezeten.

Het stralen kan beginnen aangezien we alles zelf willen doen stralen we zelf de brommer.

HHH   et frame was zo groot dat het niet in de staalkast kon  dus dat heb ik uitbesteed.

Het voorspatbord was zo slecht dat er een complete nieuwe onder kant aangezet moest worden.

Toen dat allemaal gebeurt was en het frame terug was  van de straler is  alles in de epoxy gezet .

Het chroom werk was zeer slecht dus dat moest op nieuw verchroomd worden  van  het bagage rek was de bovenste beugel afgebroken en weg  dus die maar bij gemaakt van een verwarmings buis.

Nu kon ik aan de wielen beginnen  daar was ook niet veel van over.

De spaken er uit knippen  is zo gedaan maar dan begint het 

eerst maar eens stralen .

Aangezien de naven zijn gespoten  valt het achter af nog wel mee, nieuwe spaken gekocht en velgen en je kan de wielen al niet meer terug.

Dan kan het schuren beginnen, dat is een niet al te leuk karwei maar het moet toch gedaan

worden  dan in de spuitcement  spuiten  en weer schuren, als het dan nog niet strak is  word er nog een laagje plamuur op gezet  en weer geschuurd.

Dan kom er een laag spuitplamuur op, weer schuren  met waterproef schuur papier  zeer fijn.

Dan kan het aflakken beginnen  aangezien hij  origineel blauw is geweest moet hij die kleur ook weer terug krijgen.  

Als dit alles dan weer blauw is en goed droog moet hij weer licht geschuurd worden  aangezien de biezen  er nog op moeten en op de tank ook nog een beige kleur op komt  en er nog transfers op moeten komen.

Ook moet het spatbord achter nog wit worden

 Als dit allemaal is gebeurt  kan de brommer in de blank gespoten worden.

Als alles dan allemaal goed droog is  kan de montage van de brommer beginnen

dit is een erg mooi en leuk werk.

 Dan zie je pas echt waar voor je het gedaan hebt  en vergeet je de minder leuke dingen snel.        ( Ps: Leuke dingen? Was toch een weekje vakantie dat tankje )

 

 

 

En kan niet wachten met verder gaan.

Nu zal toch eerst de blok nog gereviseerd moeten worden.

De blok word geheel uit elkaar gehaald en geheel gestraald  en in de grijze kleur gespoten

Voorzien van nieuwe lager keerringen   pakkingen  en drijfstangset.

Dan geheel weer in elkaar  cilinder stralen en spuiten  en  monteren dan kan er verder gegaan worden met afbouwen.

Uitlaat monteren kabels er op zetten en de rest van het plaatwerk nog monteren  en dan is het zover het eind resultaat . 

 

En al zeg ik zelf het resultaat mag er zijn er is weer een brommer gered van de ijzerhoop.

 

 

Bij deze wil ik iedereen bedanken die hier aan mee heeft gewerkt  voor dit resultaat te krijgen.

 

John van Lier